Soluzione monofilm per pasta fresca

Scheda tecnica a cura dell’azienda concorrente

AZIENDA Taghleef Industries

DENOMINAZIONE COMMERCIALE DI FANTASIA DEL PRODOTTO Soluzione monofilm per pasta fresca

COS’è Monofilm a base polipropilene che integra le performance di un laminato multimateriale in termini di saldabilità, barriera e resistenza termica nelle zone di saldatura, migliorando inoltre la riciclabilità dell’imballo ottenuto.

FOCUS ACCESSIBILITA’:
La soluzione presentata, incorporando in un unico film a base polipropilene proprietà tradizionalmente ottenute combinando insieme film o materiali diversi, rappresenta una semplificazione nel processo produttivo dell’imballo, migliorandone anche la qualità in fase di riciclo grazie all’assenza di adesivi per laminazione o l’accoppiamento di più materiali.

Rispetto alle “leve di prevenzione” individuate da CONAI come azioni di eco design per la riduzione dell’impatto ambientale del prodotto, la soluzione proposta risponde ai  seguenti criteri:

  • Facilitazione dell’attività di riciclo, dato il non utilizzo di adesivi per laminazione o l’accoppiamento di più materiali
  • Risparmio di materia prima, dato il non utilizzo di adesivi per laminazione. É possibile anche una riduzione dello spessore e del peso della struttura rispetto alla soluzione tradizionale considerate le proprietà meccaniche del film proposto;
  • Ottimizzazione e semplificazione del sistema imballo, passando da una struttura laminata ad un monofilm
  • Ottimizzazione della logistica, non richiedendo la combinazione di materiali o film diversi

MATERIALE O MATERIALI DI FABBRICAZIONE Imballo conforme con la filiera di riciclo del polipropilene (PP5)

TECNOLOGIA

Si tratta di un monoweb a base polipropilene che, grazie all’ innovativa tecnologia CAM (Composite Advanced Materials) combina in un unico film le prestazioni di un packaging accoppiato multimateriale.

PRODOTTO CONTENUTO E/O MERCATI POTENZIALI

Il prodotto si presenta come una busta trasparente contenuta in un packaging secondario in cartoncino che può riportare le informazioni utili al consumatore senza intaccare la riciclabiliità del packaging primario. In alternativa è possibile applicare sulla busta stessa un’etichetta separabile con le informazioni al consumatore. L’ applicazione è studiata per il confezionamento di pasta fresca nel reparto refrigerato.

SOSTENIBILITA’

Gli elementi chiave per la comunicazione sono i seguenti:

  • Semplificazione della struttura e diminuzione dell’uso di adesivi, producendo un rifiuto da imballaggio di alta qualità
  • Riciclabilità del packaging nello stream delle poliolefine
  • Eccellente protezione del prodotto

WEB

Monofilm solution for fresh pasta

COMPANY Taghleef Industries


TRADE NAME OF THE COMPETITION PRODUCT Monofilm solution for fresh pasta

WHAT IT IS (describe the project in 3 lines maximum)
Polypropylene-based monofilm that not only integrates the performance of a multilayer laminate in terms of sealability, barrier and heat resistance in the sealing areas, but also improves the recyclability of the resulting packaging.

ACCESSIBILITY FOCUS: (e.g. easy open, dispenser, other)
The solution presented, by incorporating in a single polypropylene-based film properties traditionally obtained by combining different films or materials together, represents a simplification in the packaging production process. Furthermore, its quality in the recycling phase is improved, thanks to the absence of lamination adhesives or the coupling of multiple materials.

Compared to the “prevention levers” identified by CONAI as eco-design actions for reducing the environmental impact of the product, the proposed solution meets the following criteria:

  • Facilitation of recycling – given the non-use of lamination adhesives or the coupling of multiple materials
  • Saving of raw material – given the non-use of lamination adhesives. It is also possible to reduce the thickness and weight of the structure compared to the traditional solution considering the mechanical properties of the proposed film;
  • Optimization and simplification of the packaging system – moving from a laminated structure to a monolayer
  • Optimization of logistics, not requiring the combination of different materials or films

MANUFACTURING MATERIAL OR MATERIALS
This packaging is designed for high quality recycling in the polypropylene (PP) stream.

TECHNOLOGY
It is a polypropylene-based monoweb that, thanks to the innovative CAM (Composite Advanced Materials) technology, combines the performance of a multi-material coupled packaging in a single film.

PRODUCT CONTENTS AND/OR POTENTIAL MARKETS
The product is presented as a transparent bag contained in a secondary cardboard packaging that can show useful information to the consumer without affecting the recyclability of the primary packaging. Alternatively, a separable label with consumer information can be applied to the bag itself. The application is designed for packaging fresh pasta in the refrigerated department.

SUSTAINABILITY
The key elements for communication are the following:

  • Simplification of the structure and reduction of the use of adhesives, producing a high quality packaging waste
  • Recyclability of the packaging in the polyolefin stream
  • Excellent product protection